עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

מה הילדים רוצים מהורים שמתגרשים

איך להתגרש נכון מבלי לפגוע בילדים

מתגרשים או כבר התגרשתם?

חשוב שתדעו מה הילדים שלכם עוברים בתהליך הגירושין ומה הם רוצים מכם גם אם הם לא אומרים לכם את זה! ריכזנו לכם את עשרת הדיברות להתנהלות נכונה עם הילדים כשהורים מחליטים להתגרש. זיכרו, זה לא משנה אם התגרשתם בתהליך של גישור גירושין שהתנהל ע"י מגשרי גירושין או בהליך גירושין משפטי שהתנהל על ידי עורכי דין לענייני משפחה בבית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה הילדים שלכם רוצים להיות מחוץ למחלוקות ביניכם.

זוהי האחריות שלכם לכך! זוהי אחריות אקטיבית. מחקרים רבים מראים שקשר מיטיב של הילדים עם שני ההורים (ובמיוחד כשמדובר בהורים גרושים) הוא חשוב וקריטי לטובת התפתחותם התקינה. אם ההורים לא יהיו אקטיבים ועירניים לצורך הזה של הילדים בתהליכי גירושין ובמיוחד כשמדובר בגירושין בקונפלקט גבוה הפגיעה הנפשית בילדים תלווה אותם לאורך ילדותם ובגרותם. ילדים שהוריהם נמצאים בגירושים בקונפליקט גבוה הם בעלי סיכון גבוה יותר להיפגע מניכור הורי.

ורגע אחד לפני שאתם ממשיכים לקרוא את הפוסט… אם עוד לא הורדתם ללא עלות את המדריך הממוקד שכבר עזר למאות זוגות בישראל להתגרש בטוב "פשוט להתגרש נכון" תוכלו לעשות זאת בלחיצה על התמונה.

עשרת הדיברות להתנהלות נכונה עם הילדים כשההורים מתגרשים

1. הורים גרושים צריכים לדאוג לא לערב את הילדים בחילוקי הדעות בסכסוכי הגירושין. 

באופן טבעי תהליכי גירושין מלווים בחילוקי דעות בין ההורים. בלא מעט מקרים תחושות של אשמה ונקמנות מתלווים לתהליך. אין ספק שמדובר בתקופה לא פשוטה להורים, יחד עם זאת ההורים צריכים לזכור שיש גם ילדים בתוך התהליך והם בלא מעט מקרים הסובלים העיקריים מהגירושין. הילדים מתמודדים עם תקופה לא פשוטה שנכפתה עליהם. לילדים לא הייתה זכות החלטה האם זה נכון שההורים יתגרשו או לא.

חשוב לזכור שהילדים קיבלו את ההחלטה של ההורים להתגרש כעובדה מוגמרת. בין אם ההורים התגרשו בגישור גירושין ובין אם בהליך גירושין משפטי שהתנהל בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני אסור שהילדים יהיו מעורבים באי ההסכמות והתחושות השליליות של הורה אחד כלפי ההורה השני. ההורים צריכים לדאוג לכך באופן אקטיבי. ההורים צריכים לתכנן את הצעדים שלהם בהתאם ולעשות ככל הניתן שהילדים לא ייחשפו לכך.

2. הורים גרושים צריכים להראות לילדים תקשורת טובה למרות הגירושין.

לפעמים זה נראה שכשמתגרשים אין סיכוי לתקשורת טובה בין ההורים ובמיוחד אם מדובר בגירושין בקונפליקט גבוה. יחד עם זאת למרות הקונפליקט הגבוה ישנם שיחות בין הורים גרושים שלא צפוייה מהם מחלוקות או הרמות קול. את השיחות האלו תדאגו שהילדים ישמעו. זה יכול להיות שיחות בדבר עדכון באסיפות ההורים, קביעת תור לרופא וכדומה. כל תקשורת בין הורים גרושים שאינה אמורה להוביל לריב חשוב לנסות לעשות שהילדים בסביבה . זהו מסר חשוב ומרגיע לילדים שלמרות שהם יודעים שההורים שלהם לא מסתדרים ישנם דברים שהם מתקשרים ביניהם בצורה טובה. זה יחזק אותם.

3. הורים גרושים צריכים להימנע מלהעביר הודעות ביניהם דרך הילדים.

העברת הודעות בין הורים גרושים ע"י הילדים בדרך כלל מלחיצה אותם. הורים עושים זאת לפעמים בלי לשים לב או בלי להבין את ההשלכות של כך ובמקרים החמורים הם מנסים להשפיע ולהסית את ילדיהם בתוכן העברת המידע. לפעמים זה יכול להיות הודעות שאין להם הרבה משמעות אך לפעמים זה יכול להיות הודעות כמו " אמא שואלת מתי אתה מעביר את המזונות" או "אבא אמר לי להגיד לך שאת לוקחת ממנו יותר מידי כסף" וכדומה.. אלו הודעות שגורמות לילדים להיות בלחץ נפשי שפוגע בהם. הורים גרושים צריכים להימנע מהעברת הודעות אלו ע"י הילדים. כל מה שיש לכם להגיד להורה השני  – עשו זאת בעצמכם.

4. להורים גרושים אסור לעורר בילדים את הצורך לתמוך או לבחור צד כלשהוא בעקבות הגירושין.

כן, יכול להיות שהורה אחד מאד כועס על ההורה השני בעקבות הגירושין או ההתנהלות שלו, אך אין זה אומר שהילדים צריכים להיות חלק מהתחושות האלו. להיפך אם ההורים ישתפו את הילדים בתחושות אלו הם יגרמו להם נזק נפשי וקונפליקט נאמנויות. דעו שזו אחריות ההורים לכך שהילדים ישארו נייטרלים בסכסוך שלהם. האחריות הזאת צריכה להיות אקטיבית. הורים לפעמים עושים מניפולציות לילדים שלהם ביודעין או שלא ביודעין לגבי מה הם מרגישים כלפי ההורה השני. ילדים קולטים מהר מאד אם אחד מההורים שלהם מרגיש פגוע מההורה השני גם בלי שנאמרו מילים. למשל, אם הורה יושב כשכתבים משפטיים לידו ובוכה או עצוב הילדים ישר יקלטו זאת. זה באחריות ההורים שזה לא יקרה.

5. להורים גרושים אסור לשאול את הילדים את מי הם יותר אוהבים בתהליך הגירושין ולאחריו.

חלק מההורים שיקראו זאת לא יאמינו שיש הורים שמעמידים את הילדים שלהם במצב של שאלות שכאלו אבל לצערינו זה קורה. לפעמים מדובר בשאלה תמימה אך ברוב הפעמים זו שאלה קשה ומנפולטיבית. להורים יש אחריות לא להעמיד את הילדים בפני שאלות שכאלו.

6. הורים גרושים צריכים לשים לב לא לדבר רעות אחד על השני מול הילדים בשוב שלב של הגירושין.

כל מה שיש להורים גרושים להגיד לגרוש או הגרושה שלהם הם צריכים להגיד זאת ב 4 עיניים או בשיחה טלפונית. אם מדובר בשיחה טלפונית שעלולה להתפתח לריב ו/או הרמות קול ההורים צריכים לדאוג לכך שהילדים לא יהיו בסביבה ושלא ישמעו אותם.

7. הורים גרושים המנהלים הליכים משפטיים צריכים לדאוג לכך שהילדים לא יחשפו לכך.

גירושין בקונפליקט גבוה בדר"כ מאופיינים בכך שההורים מנהלים הליכים משפטיים אחד כנגד השני בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני. הורים שנמצאים בגירושין בקונפליקט גבוה ומעורבים בו הליכים משפטיים מחובתכם לדאוג לכך שהילדים לא יחשפו לכך. בפועל זה אומר שאם המחשב של אחד ההורים בבית נמצא בשימוש גם של הילדים ההורה צריך לבנות שני שמות משתמש למחשב על מנת למנוע את הסיכוי שאחד מהילדים ייחשף לכתבים המשפטיים. במידה ויש כתבים משפטיים בדפי נייר יש לשים אותם במקום שבוודאות הילדים לא ייתקלו בו.

8. הורים גרושים צריכים לאפשר לילדים שלהם להרגיש בנוח להגיד שהיה להם כייף אצל ההורה השני ואף לעודד זאת.

קבלו סיטואציה. הורה אחד נמצא בחילוקי דעות מתמשכים (או נקודתיים) אם ההורה השני והדבר מעסיק אותו חלק לא מבוטל מהיום. הילדים חוזרים מההורה השני ומספרים שהיה להם מאד כייף. איך לדעתכם ההורה יגיב לכך? אם מדובר בהורה שטובת הילדים חשובה לו הוא יידע לעשות את ההפרדה בין שני הנושאים ( חילוקי הדעות אם ההורה השני וטובת הילדים). אם מדובר בהורה שטובת הילדים שנייה וטובתו ראשונה או בהורה שאינו מודע לחשיבות התגובות שלו במצבים אלו הוא בקלות יכול לתת לילדים תחושה שזה לא נעים לו לשמוע שטוב להם אצל ההורה השני. הורה יכול לעשות זאת גם בלי מילים אלא רק ע"י העברת אנרגיה שלילית או פאסיביות. אם מדובר בהורה שטובת הילדים לנגד עיניו והוא מודע לכך שהתגובות שלו ישפיעו על הילדים הוא יישמח בשמחתם ויתן לילדים תחושה טובה ויתעניין עוד יותר בכייף שלהם.

9. הורים גרושים לא צריכים לאפשר לילדים לדבר רעות על ההורה השני ובטח שלא בנוכחתם.

הילדים חוזרים מההורה השני ומדברים עליו רעות? גם אם הורה כועס מאד על ההורה השני ונמצא איתו בחילוקי דעות רבים באחריות ההורים לוודא שהילדים שלהם מקיימים את מצוות "כבד את אביך ואת אימך" . הורה שמאפשר לילד שלו לדבר רעות על ההורה השני ללא תגובה ומראה פאסיבות נותן לילד תעודת הכשר לעשות זאת. מצוות "כבד את אביך ואת אימך" חשובה לא רק ברמה הדתית אלא בעיקר ברמה הערכית ולא משנה כמה ההורים לא סובלים אחד את השני.

10. הורים גרושים צריכים לדעת מה להגיד לילדים במידה והם נחשפו לחילוקי דעות או הרמות קול אחד כנגד השני.

אם הילדים כבר נחשפו לשיחה בטונים גבוהים בין ההורים ושואלים על כך יש חשיבות מכרעת לתשובת ההורים. התשובה צריכה להיות אחת: " אכן יש לי חילוקי דעות עם אמא/אבא אבל זה לא משהו שקשור אליכם או משהו שאתם צריכים להיות מעורבים בו. לכם כל מה שחשוב לדעת שאבא ואמא אוהבים אתכם ורוצים שיהיה להם רק טוב"

זהו חברים, מקווים שקיבלתם ערך מהפוסט ואם יש לכם עוד שאלות בכל הקשור לגישור גירושין, אימון גרושים ומתגרשים או שיקום זוגיות אתם מוזמנים לפנות אלינו ונשמח לענות.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על איך לנהל תהליך גירושין בחוכמה ובמינימום נזקים כלכליים ונפשיים לכם ולילדכם. יש לנו בשבילכם מתנה מושקעת לזמן מוגבל ספר ההדרכה המקיף שכתבנו  פשוט

ייצוג משפטי בגירושין
עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, רם שפינר מגשר גירושין והילה הבר מגשרת גירושין מיסדיי המרכז למשפט וגישור גירושין. עוזרים למתגרשים להתגרש במינימום נזקים נפשיים וכלכליים.

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן