עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

הסכמי ממון

גישור בהסכמי ממון

 

בבואנו לדון בכתיבת הסכמי ממון יש לקחת בחשבון כי הסכם ממון צריך להתבצע בכתב.

אם בני הזוג נשואים, ההסכם צריך לקבל את אישורו של בית המשפט למשפחה או בית הדין הרבני.
לפני הנישואין ניתן לאשר את ההסכם גם בפני נוטריון או רושם הנישואין במועצה הדתית.

בית המשפט או בית הדין יאשרו את הסכם הממון, רק לאחר שישתכנעו שבני הזוג הגיעו אליו "בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו".

הסכם הממון מקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, ולכן אם צד אחד יפר את ההסכם ניתן יהיה לנקוט בהליכים לאכיפתו בהוצאה לפועל.

הסכם ממון שלא אושר בבית המשפט או בבית הדין כשבני הזוג נשואים, לא יהיה תקף לפעמים.
אך במקרים מסויימים יהיה לו "תוקף חוזי" כמו חוזה רגיל (להבדיל מתוקף של פסק דין), כך למשל במקרים של ידועים בציבור, כולל זוגות בני אותו מין, וכך גם כשההסכם "אינו צופה פני גירושין"

מה צריך להיכלל בהסכם ממון

הסכם ממון קובע את הכללים בנוגע לרכוש ולכספים של בני הזוג. בני הזוג מחליטים מה לכלול בהסכם, ורשאים לקבוע כרצונם בנושאים אלה. מה שיקבעו יגבר על הוראות החוק, לדוגמה:

נכס שהיה בבעלותו של אחד הצדדים מלפני הנישואין – אפשר לקבוע שיישאר בבעלותו הבלעדית (כהוראת החוק), אך אפשר גם לקבוע שיהיה בו שיתוף כלשהו, בהווה או בעתיד, או רק אם יתקיימו תנאים כלשהם.

נכסים שייצברו בתקופת הנישואין – אפשר לקבוע שיהיה בהם שיתוף שווה (כהוראת החוק), אך אפשר גם לקבוע חלוקה אחרת אם הצדדים מסכימים לכך.

ההתנהלות הכלכלית בבית – ההסכם נועד לא רק למקרה של פרידה או גירושין, אלא ניתן להסדיר בו גם את ההתנהלות הכלכלית המשותפת בתקופת הנישואין. למשל: האם כל ההכנסות ייכנסו לקופה משותפת, או שיהיו גם חשבונות נפרדים (או רק חשבונות נפרדים) ואז יש לקבוע מה שומרים בנפרד ומה משתפים, וכיצד מתחלקים בהוצאות הבית והמשפחה.

אם לבני הזוג יש ילדים ממערכות יחסים קודמות – ניתן לסכם כיצד ימומנו צרכיהם.

לעומת זאת ישנם נושאים שלא ניתן (או אין טעם) לכלול בהסכם ממון. למשל:

עניינים הנוגעים לילדים שטרם נולדו. אין טעם לקבוע שאם וכאשר ייוולדו ילדים ואם בני הזוג ייפרדו חלילה, מה יהיו אז הסדרי המשמורת והמזונות. בית המשפט לא יאשר סעיפים כאלה, ולא ניתן לצפות עכשיו מה תהיה טובת הילדים אשר טרם באו לעולם. 

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן