עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

עצות מסוכנות בתהליכי גירושין

גירושין במשפחות עם ילדים

גירושין במשפחה שיש בה ילדים הוא אירוע מורכב הרבה יותר מגירושין של זוגות שאין להם ילדים. תהליכי גירושין בלא מעט מקרים מערערים את מצבם הרגשי של ההורים והילדים. ערעור המצב הרגשי בהחלט מובן ואנושי מאחר ומדובר בסיטואציה שמלווה בהמון חששות וחוסר וודאות. חששות לגבי המצב הכלכלי שכל אחד מבני הזוג יהיה בו לאחר הגירושין. חוסר וודאות לגבי כמות הזמן שכל אחד מההורים יבלה עם הילדים. עלויות תהליך הגירושין, ההשפעה שתהיה לגירושין עם הילדים, מקום המגורים של כל אחד מבי הזוג לאחר הגירושין ועוד.

אם אתם נמצאים בתהליכי גירושין או אם יש לכם חברים או משפחה שנמצאים בתהליכי גירושים אנו מפצירים בכם שלאחר קריאת מאמר זה תורידו בחינם את הספר פשוט להתגרש נכון (או תשלחו אותו לזוג שהחליט להיפרד ולהתגרש). הספר עזר למאות זוגות בישראל להתגרש בטוב במינימום נזקים כלכליים ונפשיים לעצמם וילדיהם. את הספר ניתן להוריד בחינם בלחיצה מכאן. 

קבלת החלטות בתהליכי גירושין

הבעיה היא שתוך כדי המצב הרגשי המורכב של הגירושין בני הזוג צריכים לקבל החלטות לגבי הדרך שהם בוחרים לנהל את תהליך הגירושין. האפשרויות הם גישור גירושין המתנהל על ידי מגשר גירושין – מגשרת גירושין – מגשרי גירושין או הליך גירושין משפטי המתנהל בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני על ידי עורך דין לענייני משפחה או טוען רבני.

יש זוגות שלמרות המצב הרגשי המורכב בתהליכי גירושין ידעו לעשות הפרדה בין הטלטלה הנפשית בה הם מצויים לבין החשיבות לקבל החלטות רציונלית (ולא רגשיות למרות הקושי האובייקטיבי) לטובתם ובעיקר לטובת ילדיהם. זוהי הפרדה שאינה קלה לביצוע ודורשת תעצומות נפש ואורך רוח. במקרים בהם בני הזוג ידעו לעשות את ההפרדה בדרך כלל מסלול גישור הגירושין שיתבצע ע"י מגשר גירושין – מגשרת גירושין יהיה המסלול המועדף עליהם לעבור את הגירושין.  

לעומתם, יש לא מעט זוגות שיתקשו לעשות את ההפרדה בעקבות המצב הרגשי הטעון והמורכב של תהליכי גירושין והחלטותיהם יתקבלו ממקום של תחושות כמו: רצון לנקמה, פגיעה באמון ופגיעה בביטחון העצמי שלהם. אנשים שנמצאים במצב של חוסר ביטחון עצמי בדרך כלל יעדיפו שאנשים אחרים (בדרך כלל חברים קרובים ובני משפחה) ייעצו להם מה לעשות ויחליטו בשבילם.

הסכנות בקבלת החלטות במצב של חוסר ביטחון בתהליכי גירושין

הסכנה במצב של קבלת החלטות במצב של חוסר ביטחון עצמי בתהליכי גירושין היא כפולה. כשבני אדם מקבלים החלטות מתחושות של חוסר ביטחון עצמי, פגיעה באמון ורצון בנקמה הם יכולים להרע את מצבם עוד יותר. לפעמים קיימת תפיסה שנקמה תגרום לאנשים להרגיש טוב, אך לאחר שאנו מספקים את יצר הנקמה אנו מגלים שתוצאותיה הרסניות כלפינו והסובבים אותנו עוד יותר.

כמובן שישנם מקומות בחיים שהצורך לנקום יכול לשחרר אך כשמדובר במגרש המשפחתי צריך לחשוב פעמיים בלשון המעטה ולהבין שתוצאות פעולות הנקמה יכולות להיות הרסניות הרבה יותר מהמצב הקיים בצורה שבדרך כלל בני זוג אינם מודעים אליה.

למשל: הורה מסית את ילדיו כנגד ההורה השני כי הוא פגוע מאד ממנו עקב בגידה. כתוצאה מההסתה הילדים מנתקים קשר אם אותו הורה.

בסיטואציה זו ההורה הפגוע שהסית את הילדים כתוצאה מכעס על ההורה השני ממלא את יצר הנקמה שלו מצד אחד (הילדים לא מדברים עם ההורה השני וכועסים עליו) אך מצד שני ההורה המסית (והפגוע) פוגע בילדים שלו. הסיבה לפגיעה בילדים היא שהם גדלים למציאות בה הם לא חווים את שני הוריהם (כתוצאה מההסתה) בתקופת הילדות שלהם.

מחקרים רבים מראים עד כמה הדבר חשוב להתפתחות נפשית תקינה של הילדים בהיבטים רבים בחיים. לא רק זאת, בלא מעט פעמים מדובר בפגיעה בן דורית קשה. כמובן שמותר להורים לשמור על זכויותיהם ולהיפגע אך יחד עם זאת יש על ההורים אחריות גדולה לא לערב את הילדים בתחושות אלו ולא רק זאת אלא לעודד קשר טוב עם ההורה השני בצורה אקטיבית ואסרטיבית אם מתגלים בעיות בקשר בין הורה לילדיו.

זוהי כמובן רק דוגמה אחת וסיבה אחת ויש עוד דוגמאות רבות שתוכלו לקרוא עליהם בלחיצה כאן.

הספר פשוט להתגרש נכון בחינם
לקבלת הספר "פשוט להתגרש נכון" בחינם! לחצו על התמונה

הסכנה בקבלת עצות מאנשים שאינם מקצועיים בתהליכי גירושים

סכנה נוספת היא שאם אחד מבני הזוג שהחליטו להתגרש נמצא במצב של חוסר ביטחון עצמי ופונה לאנשים אחרים שייעצו לו מה הדרך הנכונה להתגרש הוא או היא יכולים לקבל עצות שאינן מקצועיות ועל פי השקפת עולמם הסובייקטיבית של האדם איתו הם יתייעצו.

הנתון החשוב שצריך לדעת היא שאותה המלצה ראשונית ולפעמים אקראית של בן משפחה או חבר היא משמעותית ביותר. הסיבה לכך היא שבלא מעט מקרים המתגרשים יבחרו לפעול בדרך הראשונה המוצעת להם, זאת מאחר ומצבם הרגשי המורכב מקשה עליהם לחפש ולהבין לעומק את החלופות וההשלכות של כל אפשרות.

כאמור, האפשרויות הם לפנות לעו"ד לענייני משפחה שינהל הליך גירושין משפטי בבית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני או  לבחור בתהליך של גישור גירושין– גישור גירושים שיתבצע ע"י מגשר גירושין–מגשרת גירושין – מגשרי גירושין.

זיכרו – למגשרי גירושין יש רק דרך אחת לפעול: הגעה להסכם גירושין(הסכם לשותפות חדשה) דרך שיחה ושיתוף פעולה גם אם לבני הזוג יש טענות רבות כלפי אחד השני.

לעורך דין לענייני משפחה יש שני דרכים לפעול: הדרך הראשונה היא דרך משפטית והדרך השנייה היא גישור גירושין (במידה והוא גם מגשר). אין וודאות באיזה דרך יבחר לייעץ עורך הדין והיא תלויה בזוית מבטו/ דרך מחשבתו ולפעמים האינטרסים שלו. כידוע עלות הליך גירושין משפטי יקר במאות אחוזים מהליך גירושין של גישור גירושין.

איך יודעים איך לפעול בתהליכי גירושים?

בפשטות, אם קיבלתם עצה ראשונית לצאת לקרב בבית משפט כנגד ההורה השני מבלי לנסות לייצר תקשורת ראשונית אנו ממליצים להימנע מעצה זו (אלא אם מדובר במקרים שישנה אלימות במשפחה).

זכרו שגם אם קיבלתם תביעה משפטית לגירושין מההורה השני או שאתם כבר בתוך הליך גירושין משפטי המלצתנו היא לא להתייאש ולפעול בכל דרך להביא את הצד השני לשולחן גישור הגירושין.שימו את האגו בצד לטובתכם ולטובת ילדכם. אין זה אומר שאתם צריכים לוותר על הדברים שחשובים לכם אך כצעד ראשוני נסו להגיע להליך של הידברות גם אם הפערים גדולים ומשם יש סיכוי טוב יותר שתוכלו להגיע להסכמות.

ומדוע?

כשמנהלים הליך גירושין משפטי לא ניתן לדעת כיצד הסכסוך יסתיים וכמה זמן הוא ייקח. ברוב הפעמים הוא לוקח שנים!  החלטות השופטים מבוססות ע"י פסקי דין קודמים וחוקים, אך גם על פי השקפת עולמו והתרשמותו האישית של השופט או השופטת וזהו נתון שמשתנה. אין עורך דין לענייני משפחה בעולם שיכול לתת לכם הבטחה מה יהיו תוצאות התביעה שלכם.

וחשוב מכך הרבה אנשים לא מודעים להשלכות הנפשיות הקשות שיש להליכי גירושין משפטיים לבני הזוג ובמיוחד לילדים ללא קשר לתוצאות פסק הדין.

עם כל הנאמר לעיל עדיין ישנם מקרים שחייבים לבוא בפתחו של ביהמ"ש כגון מקרי אלימות במשפחה, מעורבות סמים אלכוהול וכד' אך הם בשוליים.  ישנם לא מעט מקרים שהיו יכולים להיפתר בתהליך של גישור גירושין אך הופנו להליכים משפטיים וגרמו לנזקים רבים עקב ייעוץ ראשוני שאינו מקצועי (למרות כוונתו הטובה) או אינטרסנטי.  

תהיה התוצאה באשר תהיה, בתהליך גירושין משפטי בני הזוג יוצאים פגועים רגשית, ושומרי טינה אחד לשני, הילדים נפגעים ולפגיעה זו יש השלכות עתידיות רבות. בנוסף המצב הכלכלי של בני הזוג נפגע קשות כתוצאה מהוצאות משפטיות רבות שמגיעות למאות אלפי שקלים.

גישור גירושין – גישור לשותפות חדשה

זיכרו, בקרבות, גם אם תנצחו יהיו פצועים וכשמדובר בגירושים הפצועים הם אתם וילדכם. לכן, המלצתנו הנחרצת היא לבחור בתהליך של גישור גירושין גם אם יש חילוקי דעות רבים שהרי זה מהותו של תהליך הגישור גירושין: גישור על חילוקי הדעות בין בני הזוג. זו הסיבה שאנו מעדיפים לקרוא לתהליך "גישור הגירושין" "גישור לשותפות חדשה" .

תהליך של גישור גירושין מסייע לבני הזוג להגיע להסכמות שמתאימות ספציפית לתא המשפחתי שלהם להמשך חייהם. הסכמות שיועלו על הכתב ויהוו את "הסכם הגירושין" של בני הזוג או כפי שאנחנו אוהבים לקרוא לו "הסכם לשותפות חדשה".

חשוב לזכור שתהליך גישור גירושין או גישור לשותפות חדשה הוא וולונטרי וחסוי. בתהליך גישור הגירושין מתקיימות פגישות משותפות ופרטיות של בני הזוג עם מגשרי הגירושין. התהליך מאפשר למתגרשים לייצר פתרונות יצירתיים והוא מהיר מאד ביחס להליך גירושין משפטי ובסופו יוצאים בני הזוג עם הסכם גירושין – הסכם לשותפות חדשה, ששומר על הילדים ומאפשר לבני הזוג יציאה לפרק הבא של החיים בצורה טובה יותר.

הליכי גישור גירושין יכולים להתקיים עם מגשר גירושין אחד או עם שני מגשרי גירושין, כמו גם עם מגשר גירושין או מגשרת גירושין שהם בנוסף גם עורכי דין לענייני משפחה.

אחד מהיתרונות בגישור גירושין המתבצע על ידי שני מגשרים כשאחד ממגשרי הגירושין הוא  גבר והשנייה היא אישה הם יצירת תחושת ביטחון ושיווין מגדרי בשולחן גישור הגירושין בנוסף לפרספקטיבה מקצועית נוספת.

באופן טבעי לכל זוג שמחליט להתגרש יש את ההעדפה שלו מי הוא רוצה שיוביל את תהליך הגירושין של משפחתו.  זו הסיבה שאנו במרכז למשפט וגישור גירושין נותנים מענה הכולל את כל האפשרויות האלו לזוגות שהחליטו להתגרש.

רם שפינר והילה הבר מגשרי גירושין ביחד עם עורך דין ומגשר אורי דון יחייא הם מקימי המרכז למשפט וגישור גירושין. המרכז נותן מענה של 360 מעלות לזוגות שהחליטו להתגרש.

מגוון השרותים שלנו כולל: גישור גירושין, אימון אישי, אימון לשיקום הזוגיות, ייעוץ משפטי, ייצוג משפטי ועוד…

ייצוג משפטי בגירושין
רם שפינר, הילה הבר ועורך דין ומגשר אורי דון יחייא מהמרכז למשפט וגישור גירושין

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן