עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

ההבדל בין משמורת לאפוטרופסות בגירושין

גישור גירושין – ההבדל בין משמורת הילדים לאפוטרופסות

ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. זוהי תקופה שבה בני הזוג נמצאים בסערת רגשות וחוסר וודאות. כולנו שמענו את המושגים משמורת ואפוטרופסות בהקשר לתהליכי גירושים, אך לא כולם יודעים את משמעותם. במאמר זה החלטנו לשתף אתכם במידע שיפחית את חוסר הוודאות במושגים אלו ומשמעותם. מושגים שלפעמים בני הזוג נפגשים איתם בפעם הראשונה לאחר ההחלטה להתגרש בין אם בחרו להתגרש במסלול של גישור גירושין ובין אם בהליך גירושין משפטי . הבנת מושגים אלו לעומקם יכול למנוע את עוצמת חילוקי הדעות בין בני הזוג.

אם אתם נמצאים בתהליכי גירושין או אם יש לכם חברים או משפחה שנמצאים בתהליכי גירושים אנו מפצירים בכם שלאחר קריאת מאמר זה תורידו בחינם את הספר פשוט להתגרש נכון (או תשלחו אותו לזוג שהחליט להיפרד ולהתגרש). הספר עזר למאות זוגות בישראל להתגרש בטוב במינימום נזקים כלכליים ונפשיים לעצמם וילדיהם. את הספר ניתן להוריד בחינם בלחיצה מכאן.

משמעות המושג משמורת הילדים בהסכמי גירושים

משמורת הילדים – (ובשפת הגישור: "זמני שהות" או "זמני הורות") משמורת היא הגדרת מקומו הפיזי של הילד בו מתנהל מרכז חייו. כשמדובר במשמורת משותפת הילד שוהה במגורי כל אחד מהוריו זמן שווה או קרוב לכך. כשמדובר במשמורת של אחד ההורים הילד שוהה במגורי אחד מהוריו (ההורה המשמורן) באופן משמעותי יותר מאשר אצל ההורה השני.

בתהליכי גישור גירושין, המושגים של זמני שהות וזמני הורות עם הילדים יותר מדוברים מהמושג של משמורת על הילדים מאחר ולפעמים הוא גורם למלחמות מיותרות בין ההורים.

ההסכמות שהורים יצטרכו להגיע אליהם בנוגע לזמני ההורות והשהות עם הילדים בתהליך של גישור גירושין

במהלך גיבוש ההסכמות בתהליך גישור גירושין בנושא זמני ההורות/זמני שהות בני הזוג יצטרכו לקבל החלטות רבות לגבי חלוקת האחריות ההורית שלהם עם הילדים (זוהי לא רשימה מלאה, אבל היא מבהירה את העומק וההרחבה הנדרשים):

היכן ובאילו ימים ילונו הילדים בימי השבוע, בחגים, ובחופשות. מה קורה שיש צורך של אחד הצדדים לבצע שינוי בזמני ההורות, מי מטפל בילד שחלה ולא הולך למסגרת חינוכית. מי מוציא את הילד מבית הספר במקרים שהוא לא מרגיש טוב. מי מסיע את הילדים? האם צפויים שינויים בזמני ההורות? אם כן – כיצד ומתי מתבצע? מה קורה כשהורה לא יכול לעמוד במחויבותו? האם יש מנגנוני גמישות? מנגנון קבלת ההחלטות במצב של חילוקי דעות. מה קורה אחרי גיל 18 או 21? מהי המחויבות של ההורים בבגרותם? מה לגבי מימון לימודים גבוהים, שיעורי נהיגה? ועוד…

לאחר ההגעה להסכמות בנושאים אלו הם יכתבו בהסכם הגירושין/הסכם שותפות חדשה ע"י מגשרי הגירושין ובהמשך יקבלו תוקף של פסק דין כחלק מאישורו המלא של הסכם הגירושין על כל חלקיו הכולל התייחסות לארבעת מרכיבי ההסכם: זמני הורות/משמורת, מזונות, חלוקת הרכוש והגט.

משמעות המושג אפוטרופסות בהסכמי גירושים שנכתבים ע"י מגשרי גירושין ופסקי דין הנכתבים ע"י בתי המשפט לענייני משפחה או בתי הדין הרבניים.

על פי החוק, הוריו של ילד הם האפוטרופוסים הטבעיים שלו במשך כל תקופת היותו קטין. המשמעות היא, מכוח החוק, עד לגיל 18, ההורים הם אפוטרופוסים באופן אוטומטי על ילדם. אפוטרופסות ההורים כוללת את החובה ואת הזכות לדאוג לצרכי הקטין.

על פי החוק צורכי הקטין כוללים בין שאר הדברים את לימודיו, חינוכו ונושאים רפואיים. על פי חוק האפטרופסות לא ניתן לבצע טיפול רפואי באדם כשאין הוא מסכים לקבל את הטיפול. כשמדובר בקטין שני ההורים צריכים להסכים על הטיפול. חוק האפטרופסות יוצא מנקודת ההנחה שההורים פועלים לטובת הילד ורווחתו.

ההבדלים בין המושג משמורת הילדים לבין אפוטרופסות

לא מעט פעמים יש להורים שהחליטו להתגרש בלבול בין המושג משמורת לבין אפוטרופסות. לעיתים ההורים חושבים שצד שמקבל את המשמורת על הילד, למעשה הצד השני מאבד גם את האפוטרופסות וכך גם מאבד כל יכולת להיות שותף בקבלת ההחלטות לגבי ילדו. הדבר אינו כך כלל ועיקר.

חשוב לזכור – אין זה משנה מי מההורים מקבל את המשמורת בהסכם הגירושין (וכמובן שלפעמים מדובר במשמורת משותפת), בכל מצב שני ההורים הם האפוטרופסים של ילדיהם, גם אם צד אחד גר בחו"ל. שני ההורים צריכים לקבל יחד החלטות משמעותיות לגבי ילדיהם ובמקרה שאין הסכמות עליהם לפנות לגורם מקצועי רלוונטי לנושא שיחליט על כך.

כלומר הורה, גם אם הוא משמורן יחיד על ילדיו, לא יכול באופן חד צדדי לקחת את אחד הילדים המשותפים לטיפול פסיכולוגי, לשנות את מסגרת הלימודים שלו, לעבור עם ילדיו לעיר מרוחקת, לקחת את הילדים לחו"ל ללא הסכמתו של ההורה השני.

מדוע חשובה ההבנה בהבדלים בין המושג אפטרופסות ילדים למשמורת הילדים בתהליכי גירושין?

ההבנה בהבדלים בין המושג משמורת הילדים/אחריות הורית לבין המושג אפוטרופוסות בתהליכי גירושין יכול להפחית את חילוקי הדעות בין בני זוג שהחליטו להתגרש מאחר ושני הצדדים יבינו שלא משנה מה תהיה ההגדרה ההורית ומה יוחלט ביניהם שתהיה חלוקת זמני ההורות והשהייה עם הילדים בהסכם הגירושין בכל מקרה שני ההורים יישארו דמויות משמעותיות בחיי ילדיהם לטובת התפתחותם התקינה.

בהצלחה רבה!

רם שפינר מגשר גירושין ומאמן אישי לצמיחה ממשברים ושיקום הזוגיות. ביחד עם הילה הבר מגשרת גירושין, בעלת תואר בפסיכולוגיה ועבר ניהולי רב שנים, ועורך הדין ומגשר גירושין אורי דון יחייא עוזרים לזוגות להתגרש בטוב (לא לפני שבודקים אם יש סיכוי לשקם את הזוגיות), להתגרש נכון ובמינימום נזקים כלכליים ונפשיים לעצמם וילדיהם תוך כדי שימוש בכלים תקשורתיים מתקדמים, ניסיון אישי ודאגה לילדים לכל אורכו של תהליך גישור הגירושין.

אם יש לכם שאלות בכל הנוגע לתהליך הגירושין בכלל וגישור הגירושין בפרט צרו איתנו קשר ונשמח לענות.

רם שפינר מגשר גירושין, ביחד עם מגשר ועורך דין אורי דון יחייא והילה הבר מגשרת גירושין, עוזרים לזוגות להתגרש נכון ע"י תהליך של גישור גירושין. רם והילה הם כותבי הספר "פשוט להתגרש נכון" הניתן בחינם לזוגות שהחליטו להתגרש על מנת ללמד אותם לעשות זאת במינימום נזקים כלכליים ונפשיים לעצמם וילדיהם.

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן