עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

חוות דעת גישורית לפני חתימה על הסכם

חוות דעת גישורית לפני חתימה על הסכם גירושים

יש זוגות גרושים שאם תשאל אותם איפה נמצא הסכם הגירושין שלהם הם יתקשו למצוא אותו. לעומתם, יש זוגות גרושים שישלפו את הסכם הגירושין תוך שניות ספורות. אחד הפרמטרים המשמעותיים ביותר להצלחת תהליך הגירושין ומעבר שקט ובריא לפרק ב' בחיים, הוא הסכם הגירושים שעושים בני הזוג.

לפעמים, בלהט הרצון לסיים מהר את הנושאים הפתוחים בין הצדדים, נשכחים דברים משמעותיים בתוך ההסכם. פרטים אלו שלכאורה נראים לא משמעותיים בעת עריכת ההסכם, עשויים להתברר כמאוד משמעותיים בהמשך הדרך, עד כדי הפיכת הסכם הגירושין כולו לבלתי רלוונטי, על אף העמל הרב שהושקע בו. הסכם שאינו מפורט ומקיף הוא סכנה שעשויה לגרום לבני הזוג עוגמת נפש רבה ואף להביאם לפתחו של בית המשפט.

איך לנסח הסכם גירושים טוב

קשה מאד לצפות כיצד יראה עתידם לאורך שנים של בני זוג שבוחרים להתגרש. גם אם במהלך הגישור גירושין וכתיבת ההסכם הזוג מתנהל בנעימים, אין זה אומר שכך הוא יראה לאחר מספר שנים, ולכן לכל סעיף וסעיף בהסכם יש משמעות שחשוב שיפורט לרמה שאינה מותירה מקום לפרשנויות.

"צפה את הלא צפוי" – יש לנסות לעלות על הכתב את מירב התרחישים שעשויים להתרחש במהלך החיים של בני הזוג. ככל שהסכם הגירושין יקיף יותר תרחישים, כך הוודאות והיציבות של חברי המשפחה תשמר בצורה טובה יותר לאורך זמן.

חשוב להבין לרוב הזוגות המתגרשים יהיה יותר זמן בחיים כזוג גרוש מאשר הזמן שבו חיו כזוג נשוי. לכן, בעת גיבוש ההסכם יש להיערך למגוון תרחישים אפשריים, גם אם הם לא נראים סבירים בעת כתיבת הסכם הגירושין.

לצערנו נחשפנו להסכמי גירושים אשר היו מידי גנריים, ולא כללו ירידה לפרטים. בעקבות הסכמים "רזים" אלו נאלצו בני הזוג לאחר החתימה על ההסכם להגיש תביעות הדדיות שהחריבו את הקשר הטוב בין ההורים, וחמור מכך -פגעו בקשר בין הילדים להוריהם.

לפעמים סעיף אחד שאינו מנוסח היטב או היעדר סעיף בהסכם גירושין יכול לעלות לאחד מבני הזוג עשרות אלפי שקלים מבלי להבין זאת.

על מנת להמחיש את חשיבות הירידה לפרטים בהסכם, ניתן לכם שתי דוגמאות אמיתיות:

  1. בהסכם הגירושין כתוב: "האב/האם ייקחו את הילדים מבית מגוריהם של האם בשעה 15:00 ויחזירם בשעה 7:00 למחרת". האם בהכרח מדובר בכך שהאב/האם צריכים לבוא פיזית לקחת את הילדים? האם האב/האם מבינים את רמת התחייבותם גם אם ההורה השני יחליט לעבור לעיר אחרת? ומה עם מדובר בילדים גדולים מספיק שיכולים להגיע ליעדם בתחבורה ציבורית? האם יש לאחד הצדדים זכות להתנגד לכך שהילדים ייסעו בתחבורה ציבורית לצד השני?

האם ניסוח אחר היה יכול לפתור את הבעיה? למשל: "הילדים ישהו עם האב/האם בימי שלישי וחמישי מהשעה 15:00 ועד השעה 7 בבוקר למחרת. אופן ההגעה של הילדים אל ההורה השני יהיה ברגל/בתחבורה ציבורית/ איסוף במכונית בהתאם לגיל הילדים, מרחק המגורים"(או כל מה שיחליטו בני הזוג בהסכמה).

ברוב הסכמי הגירושין ישנו סעיף בהסכם המציין הגבלות גיאוגרפיות לגביהן קיימת הסכמה בין הצדדים, הגבלות המגדירות לאן הורה יכול לעבור לגור עד השלב בו הילדים הופכים לבגירים (30 ק"מ בדרך כלל). מה שלא ראינו בהרבה הסכמים הוא מענה לשאלה האחריות להבאת/החזרת הילדים במקרה של מעבר כזה.

האם אותו הסדר נסיעות שמתואם בהסכם על פי מקום מגורים קרוב של שני הצדדים צריך להישאר בתוקפו כאשר אחד ההורים מחליט לעבור למקום אחר? הרי גם מעבר למרחק של 25  ק"מ יכול לשנות בצורה דרסטית את איכות הקשר של אחד ההורים עם ילדיו, לשנות את ההיבטים הכלכליים שלו ולכן זה דבר שחשוב לקחת בחשבון מראש ולהתייחס אליו בהסכם הגירושין.

אנו יודעים שלפעמים הדברים נשמעים מהצד אולי מופרכים, אך האמינו לנו כי לפעמים בלהט סכסוך שאינו בהכרח קשור לנושא נפתחות פרשנויות שונות לסעיפים רבים, ולכן ישנם סעיפים מסוימים בהם חיוני להרחיב ולהתעמק.

זוהי הסיבה לכך שבהסכם הגירושין יש לציין במפורש כיצד תתבצע חלוקת נטל הנסיעות במקרה של מעבר מגורים של אחד הצדדים. זוהי דוגמה אחת מיני רבות מתוך הסכם הגירושין ולכן חשוב להקדיש מחשבה צופת-עתיד למקומות בהם הדברים יכולים להשתבש.

2. הצעה להתעמקות והרחבה של סעיף ההסעות בהסכם הגירושים כאשר מדובר במעבר קטינים בזמני השהות בין הורה אחד לשני:

  • במידה ואחד הצדדים יחליט לעבור לגור בעיר אחרת ממקום מגוריו בעת חתימת ההסכם מכל סיבה שהיא, אחריות הגעת הילדים לזמני השהות עם ההורה השני תהיה עליו (או כל דבר אחר שיחליטו הצדדים).
  • במידה והצד שנשאר בעירו ביום חתימת ההסכם אך עקב מעברו של הצד השני התקדם לעיר קרובה יותר למקום המגורים החדש של הצד שעבר, ימשיך הצד שעבר ראשון לשאת בנטל ההסעות של הילדים.
  • במידה והצד שנשאר בעירו לאחר המעבר של הצד השני יחליט לעבור לעיר המרוחקת מהצד השני, נטל הנסיעות יהיה שווה בין ההורים.

אלו הם ניסוחים שבני זוג המנהלים הליך גירושין בו שניהם גרים באותו מקום לא תמיד חושבים עליו, משום שקשה להם לדמיין איך אחד הצדדים עושה מהלך כזה. אולם לחיים יש דינאמיקה משלהם, והרבה שינויים עשויים לקרות במרוצת החיים שלאחר הגירושין.

למעבר של אחד הצדדים לעיר אחרת יש משמעויות רבות כשהצדדים חולקים ילדים משותפים, אך את גודלן והשלכותיהן האמיתיות לעיתים שוכחים לחשב. לכן נרצה להמחיש לכם בצורה חישובית עד כמה חיוני להגיע בהסכם הגירושין לרמת פירוט מקסימלית:

נניח שלאחר החתימה על ההסכם מודיע צד א' לצד ב' שהוא מתעתד לעבור לעיר מרוחקת ב 30 ק"מ ממקום המגורים הנוכחי בו חיים שני הצדדים בהווה.

בפועל מעבר כזה מוסיף בכל חודש לפחות 1200 ק"מ לבני הזוג בנסיעות (בהנחה שזמני השהות פעמיים בשבוע וכל סוף שבוע שני). רכב ממוצע צורך 1 ליטר ל 10 ק"מ, כלומר תוספת צריכה של 120 ליטר בחודש שעלותה הצפויה הממוצעת היא 5 ₪ לליטר ובסה"כ עלות נוספת של 600 ₪ בכל חודש. 

בנוסף, יש לחשב את עלות הזמן "האבוד" בנסיעות: בממוצע 24 שעות של זמן נהיגה על הכביש במהלך החודש, הגדלת הבלאי של הרכב, יציאה מוקדמת מהעבודה וכיו"ב.

השכר הממוצע הוא 40 ₪ לשעה, כלומר עלות 24 שעות בכביש בחודש היא  960 ₪.

הגדלת הבלאי והסבירות לצורך בתיקונים ברכב עולה גם כן. כלומר העלות המצטברת של מעבר אחד מבני הזוג,עשויה להגיע ל 1500 ₪ לחודש או 18,000 ₪ בשנה, וזה לפני חישוב עלויות הבלאי!

אלו הן רק דוגמאות בודדות ממכלול השינויים שיכולים לקרות בחיים. כאן למטה ציינו עוד כמה דברים ששווה להשקיע בהם קצת זמן למחשבה:

  1. בקשה לחילופי ימים בהסדרי השהייה.
  2. אחד ההורים מחליט/ה לחזור בתשובה.
  3. אחד הילדים יעבור משמורת.
  4. אחד ההורים יסית את הילדים כנגד ההורה השני.
  5. אחד מבני הזוג יצא מהארון.
  6. אחד מבני הזוג יעבור לגור במדינה אחרת.
  7. אחד מבני הזוג יבטל זמני שהות כתוצאה מעבודה ולחץ כלכלי.
  8. אחד מבני הזוג יעבור לגור עם בן/בת זוג חדש.

ועוד…

על מנת להבטיח את ביטחון הקשר של הצדדים בין עצמם ובין ילדיהם, יש לציין בהסכם סעיפים ברורים שיאפשרו יציבות וביטחון למשפחה כולה (ובעיקר לילדים).

חשוב לזכור: לאחר שההסכם מקבל תוקף של פסק דין קשה מאד להכניס בו שינויים. רק במקרים נדירים שבהגדרה המשפטית יוכח לגביהם כי הם מהווים "שינוי נסיבות מהותי", יוכל הצד המבקש לשנות סעיפים בהסכם ולפתוח לדיון חלקים ממנו. מדובר בהליך משפטי מורכב וארוך, לכן חשוב לוודא שההסכם הראשון נותן מענה לכל הסכמותיהם של בני הזוג במהלך תהליך גישור הגירושין. עוד חשוב לציין שחוזקו המשפטי של הסכם גדול יותר מפסק דין.

לכן, רגע אחד לפני שאתם חותמים על הסכם גירושים אנחנו מבקשים שתעצרו! אנו יודעים, תהליך הגירושין מתיש ושואב אנרגיות ולכן יש לא מעט פעמים רצון לסיים את העניינים כמה שיותר מהר. יחד עם זאת זיכרו שהסכם הגירושין הולך ללוות אתכם שנים רבות ולכן היו בטוחים שאתם שלמים עם ההסכם ב100%, וודאו שחשבתם על מירב התרחישים האפשריים.

אם אתם משוכנעים שחשבתם על הכל והכל סגור כפי שרציתם אז ברכותינו ואנו מאחלים לכם יציאה לפרק ב' של החיים בצורה הכי טובה שיש. אבל, אם יש לכם את הספק הכי קטן ואתם חושבים שעדיף לכם לקבל עוד חוות דעת וייעוץ לפני גירושין ממגשרים גרושים בעצמם אשר נחשפו להסכמים שהיו מנוסחים משפטית מצויין אך חסרים מקרים ותגובות שלפעמים הצריכו את הזוגות הגרושים להגיע לפתחו של בית המשפט אנחנו מזמינים אתכם לפגישת ייעוץ לפני גירושין בה נעבור יחד על ההסכם ונוודא שנעשה המיטב להביא את ההסכם למצב שימנע חילוקי דעות בהמשך דרכם של בני הזוג.

רם שפינר והילה הבר מגשרי משפחה

עוזרים מהלב לזוגות שרוצים לתת היזדמנות נוספת לזוגיות שלהם לשקם אותה בתהליך ממוקד של אימון לשיקום הזוגיות בשלושה חודשים.

ולזוגות שהחליטו להתגרש/לא צלחו את תהליך האימון לשיקום הזוגיות, להתגרש בתהליך של גישור גירושין שיוביל אותם להסכם גירושין יציב ומקיף לשביעות רצונם של שני הצדדים במינימום נזקים נפשיים וכלכליים לעצמם וילדיהם.

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן