עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, הילה הבר ורם שפינר מגשרי גירושין

משמורת ילדים וזמני הורות

משמורת ילדים

הסכם זמני שהות בהסכמה

זמני השהות עם הילדים הינה אחת הסוגיות המרכזיות ביותר בכל הליך גירושין וכן יש להתייחס לנושא ברצינות על ידי קביעת זמני שהות להורים גרושים, משמעותם היא קביעת זמן האחריות של ההורה לגדל את הילד ולדאוג לכל צרכיו.

חלק משמעותי של גיבוש ההסכמות בתהליך גישור גירושין הוא נושא זמני השהות (לשעבר משמורת הילדים) או כפי שנהוג לומר בשפה הגישורית – זמני ההורות / זמני שהות של כל הורה עם הילדים המשותפים. הסכם זמני שהות בהסכמה הוא בהחלט יעד חשוב בהסכם הגירושין. 

בשלב זה בתהליך גישור הגירושין בני הזוג יצטרכו לקבל החלטות רבות לגבי חלוקת האחריות ההורית שלהם עם הילדים.

זמני הורות


מה צריך לכלול הסכם הגירושין בהקשר של ההסכמות על זמני ההורות.

זמני ההורות הנקבעים בהסכמי גירושין נחשבים לנקודה חשובה שדורשת מחשבה רבה. זמני הורות בגירושין צריכים להקבע למפרע כדי למנוע קונפליקטים מיותרים  (זוהי לא רשימה מלאה, אבל היא מבהירה את העומק וההרחבה הנדרשים:

1. בהסכם הגירושין צריך להופיע ההסכמה של ההורים היכן ובאילו ימים ילונו הילדים בכל אחד מימי השבוע, בחגים ובחופשות אצל כל הורה.

במהלך תהליך גישור הגירושין בני הזוג יקבעו באילו ימים במהלך השבוע כל אחד מהם ישהה עם הילדים. לכל משפחה יש את שגרת החיים שלה ולכן אין נוסחה אחת לקבוע את הימים. תהליך של גישור גירושין מאפשר לבני הזוג לקבוע בעצמם לפי סדר העדיפויות שלהם את חלוקת הימים בכל שבוע עם הילדים. דבר שלא בהכרח קורה בהליכי גירושין משפטיים.

2. בהסכם הגירושין צריך להיות תרחיש המסביר מה קורה כשיש צורך של אחד הצדדים לבצע שינוי בזמני ההורות.

תוקפו של הסכם גירושין הוא לשנים רבות קדימה. זמני הורות בגישור גירושין צריכים להיות ברורים כי החיים הם דינמיים והרבה דברים שאינם צפויים יכולים לקרות. הסכם הגירושין צריך לכלול בתוכו (בחלק המדבר על זמני ההורות) איזה מנגנונים ואפשרויות קיימות בפני בני הזוג אם אחד מההורים מבקש לשנות את זמני ההורות כתוצאה משינוי נסיבות בחייו. כשתהליך הגירושין מתבצע בגישור גירושין ישנם מגוון פתרונות שמגשרי הגירושין יוכלו לעלות לדיון ביחד עם בני הזוג על מנת להגיע להסכמות בנושא זמני שהות להורים גרושים.

3. בהסכם הגירושין צריכה להיות הסכמה המציינת מי מטפל בילד שחלה ולא הולך למסגרת חינוכית.

מחלות ילדים הם חלק מהחיים. הסכם הגירושין צריך לקבוע בבירור על מי תהיה האחריות לטיפול בילד במצב של מחלה והוא אינו יכול ללכת למסגרת הלימודית.

4. בהסכם הגירושין צריכה להופיע ההסכמה בין ההורים מי מוציא את הילד מבית הספר במקרים שהוא לא מרגיש טוב.

גם זה קורה: בבוקר הכל טוב והילד הולך למסגרת החינוכית. באמצע היום אחד מההורים מקבל טלפון (כשהוא נמצא בעבודה) שהילד לא מרגיש טוב. דבר המצריך את אחד ההורים  לבוא ולקחת את ילדיהם. הסכם הגירושין צריך לכלול בבהירות מי אחראי בכל יום על ארוע שכזה על מנת למנוע ויכוחים עתידיים בין ההורים. כמובן שבני הזוג בפועל יכולים להגיע להחלטות שונות שהאווירה ביניהם טובה אך יחד עם זאת חשוב שתהיה מסגרת ברורה לדברים על מנת למנוע חילוקי דעות עתידיים.

5. הסכם הגירושים צריך להתייחס למי מסיע את הילדים לחוגים/לזמני השהות עם כל הורה וכדומה.

הסכם הגירושין או כפי שאנחנו יותר אוהבים לקרוא לו "הסכם לשותפות חדשה" צריך לכלול בתוכו בצורה ברורה מי מסיע את הילדים לחוגים מרוחקים, מי מביא את הילדים לזמני השהות (בהתאם לגיליאים שלהם), ומה קורה במקרה שאחד מההורים עובר לגור בעיר אחרת. אלו כולם דברים שצריכים להילקח בחשבון וצריך לתת להם ביטוי במסגרת הסכם הגירושין בחלק הרלוונטי

6. הסכם הגירושים צריך להתייחס לאפשרות (במידה וקיימת) לשינויים עתידיים בזמני ההורות? אם כן – כיצד יתבצע

זמני ההורות של הילדים עם ההורים יכולים להתבטא בצורה מדורגת בהסכם הגירושין/הסכם לשותפות החדשה. כלומר, ההורים יכולים לקבוע שעד גיל מסוים של הילדים זמני ההורות יראו בצורה אחת ומגיל מסוים הם יראו אחרת. הכל לפי ראות עיניהם של ההורים כשטובת ילדיהם לנגד עיניהם. כשמדובר בהליך גירושין משפטי לא תמיד אפשר לעשות זאת.

 7. הסכם הגירושין יכול לתת ביטוי להסדרים בין ההורים כשאחד ההורים לא עומד במחויבותם.

מאחר והחיים דינמיים יכול להיות מצב שהורה לא יוכל לעמוד במחויבות שלו בהסכם הגירושין בין אם מסיבה מוצדקת ובין אם לא. הסכם הגירושין צריך לקחת בחשבון תרחישים רבים ולקבוע מנגנונים ופתרונות על מנת שבני הזוג גם במצבים כאלו ידעו איך עליהם לפעול וזאת על מנת שהתרחיש לא יגרור אותם לתביעות משפטיות אחד כנגד השני. 

שינוי יכול להיות קשור לשינוי מקום המגורים של אחד ההורים, או רצון לשינוי של הימים בהם ישהו הילדים עם כל אחד מההורים כתוצאה משינוי מקום עבודה וכדומה. הסכם הגירושין צריך לכלול כמה זמן מראש יש להודיע על הבקשה לשינוי ומה עושים במקרים שדברים לא צפויים קורים.

8. הסכם הגירושין צריך לתת ביטוי להליך היציאה עם ילד מהארץ לחופשה בחו"ל.

הסכם הגירושין /הסכם לשותפות חדשה צריך לקבוע במפורש מה הוא ההליך ליציאה מהארץ עם הילדים. האם יש זמן מקסימלי לשהות בחו"ל. ומהי ההערכות לקראת זה? האם אפשר לצאת בזמן הלימודים לחופשה ועוד…

9. הסכם הגירושין צריך לתת ביטוי למנגנון קבלת ההחלטות במצב של חילוקי דעות.

חילוקי דעות הם חלק בלתי נפרד מהחיים גם כשזוגות נשואים. חילוקי דעות יכולים להיגרם בנושאי בריאות, לימודים ועוד. הסכם הגירושין/הסכם לשותפות חדשה צריך לקבוע בברור כיצד מתייחסים לנושאים אלו.

10. הסכם הגירושין יכול לתת ביטוי להתנהלות ההורים אחרי שהילדים עוברים את גיל 18 או 21 במידה וההורים רוצים זאת. 

בבתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים בישראל נהוג לקבוע סכום מזונות עד גיל 18 או סיום בית הספר של הילדים( בדרך כלל המאוחר מהם) ולאחר מכן עד סיום הצבא שליש מהסכום עד סיום הצבא. אין התייחסות ללימודים גבוהים, טיולים, הפרשות שכל הורה רוצה לתת לילד וכדומה.

אז כמובן שאין חובה לעשות זאת והכל בהתאם לאמצעים הקיימים של כל משפחה ומשפחה אך חושב לזכור שכשזוג מתנהל בהליך גישור גירושין הוא יכול להסכים על הכל וגם לקבוע דברים שאינם בשגרה המשפטית. 

לסיכום: 

כפי שציינו ישנם הרבה נושאים בנושא משמורת הילדים/זמני הורות שהסכם הגירושין/הסכם לשותפות חדשה צריך לכלול. לצערנו ישנם לא מעט מקרים שזוגות שחתמו על הסכם גירושין שלא היה מפורט נאלצו לפנות לבית המשפט לאחר חילוקי דעות שנבעו מפרשנות שונה על סעיפי ההסכם

אם יש לכם שאלות בנושא גישור גירושין בכלל ונושא משמורת הילדים/זמני הורות בפרט הרגישו חופשי ליצור איתנו קשר ונשמח לענות.

עורך דין ומגשר אורי דון יחייא, רם שפינר מגשר גירושין ומאמן והילה הבר מגשרת גירושין.

עוזרים לזוגות להתגרש בטוב לא לפני שבודקים אם יש סיכוי לשיקום הזוגיות.

כותבי הספר פשוט להתגרש נכון המלמד זוגות כיצד להתגרש נכון מבלי לפגוע בעצמם ובילדיהם נפשית וכלכלית.

אם אתם נמצאים בתהליכי גירושין או יש לכם חברים או חבר משפחה שנמצאים בתהליכי גירושים, אנו מפצירים בכם שלאחר קריאת מאמר זה תורידו בחינם את הספר פשוט להתגרש נכון ותקראו אותו (או במידת הצורך תעבירו אותו). הספר עזר למאות זוגות בישראל להתגרש בטוב במינימום נזקים כלכליים ונפשיים לעצמם וילדיהם. את הספר ניתן להוריד בחינם בלחיצה מכאן. 

ייצוג משפטי בגירושין

פוסטים אחרונים

איך להתגרש

איך להתגרש נכון כאשר זוג מגיע למצב שהוא רוצה להתגרש ולסיים את תקופת הנישואין שלו, חשוב שיתייעץ עם האנשים הנכונים כיצד להתגרש נכון ואיך להתנהל

קרא עוד »

סימנים שצריך להתגרש

מתי הזמן להתגרש קבלת ההחלטה לסיים נישואים ולהתגרש אינה החלטה קלה להגיע אליה. יחד עם זאת זיהוי מתי ההחלטה להתגרש עשויה להיות הצעד ההגיוני היחיד

קרא עוד »

להתגרש

להתגרש נכון בישראל לצערינו ההחלטה להתגרש אף פעם לא קלה. יחד עם זאת על אף שההחלטה קשה היא הופכת למציאות עבור זוגות רבים. זו הסיבה

קרא עוד »

שאלון האם להתגרש

שאלון גירושין 2024 גירושין הם אירוע מטלטל המשנה את חיי המשפחה בצורה דרמטית ומשפיע לא רק על בני הזוג המעורבים אלא גם על ילדיהם. בתוך

קרא עוד »

כמה זמן לוקח להתגרש

כמה זמן לוקח להתגרש בישראל לא פעם אנחנו נשאלים מפי לקוחותינו את השאלה: כמה זמן לוקח להתגרש בישראל? התשובה לשאלה הזו היא תלוי. ולמה הכוונה?

קרא עוד »

גישור משפחתי

איך להתגרש דרך גישור משפחתי גישור גירושין משפחתי הוא כלי יקר ערך לזוגות המחליטים להתגרש. זו הדרך הטובה ביותר לפתרון קונפליקטים ומחלוקות בתהליך הגירושין. בתהליך

קרא עוד »

ספר מקיף ופרקטי העונה על שאלות רבות בתהליכי גירושין: איך לשמור על עצמכם ועל ילדכם כלכלית ונפשית? כמה באמת עולה להתגרש? כמה זמן לוקח להתגרש? איך לחשב מזונות? איך להתמודד עם חילוקי דעות? והכי חשוב איך להתגרש נכון!

דילוג לתוכן